Zima to prawdziwa frajda dla przedszkolaków. Na zdjęciu przedszkolak zjeżdża na sankach.

Cel ogólny

Celem tych zajęć jest zapoznanie dzieci z charakterystycznymi cechami zimy oraz rozwijanie ich wyobraźni i kreatywności poprzez różnorodne aktywności związane z tą porą roku.

Cele szczegółowe

  • Rozwijanie umiejętności manualnych poprzez prace plastyczne z wykorzystaniem zimowych motywów.
  • Poszerzanie słownictwa związanego z zimą i zapoznanie dzieci z pojęciami z tej dziedziny.
  • Stymulowanie zmysłów dzieci poprzez doświadczanie różnych tekstur i temperatur związanych z zimowymi aktywnościami.
  • Wzmacnianie umiejętności społecznych, takich jak współpraca, komunikacja i rozwiązywanie problemów, poprzez zabawy grupowe.

Metody pracy

  • Prace plastyczne: dzieci będą tworzyć kolaże z wykorzystaniem kolorowego papieru, bawełny i kawałków folii aluminiowej, przedstawiające zimowe krajobrazy.
  • Zabawy ruchowe: dzieci będą naśladować ruchy zwierząt arktycznych, takich jak niedźwiedzie polarne i foki.
  • Gry dydaktyczne: przeprowadzenie quizu dotyczącego zimy i jej cech, z wykorzystaniem obrazków i pytań ustnych.
  • Czytanie opowieści: zaprezentowanie dzieciom książki zimowej tematyki, która opowiada o przygodach bohaterów w zimowym krajobrazie.

Pomoc dydaktyczne

  • Kolorowy papier w różnych odcieniach niebieskiego i białego.
  • Bawełna i kawałki folii aluminiowej do tworzenia tekstur związanych z zimą.
  • Ilustracje przedstawiające zwierzęta arktyczne.
  • Quiz z pytaniami i obrazkami dotyczącymi zimy.
  • Książka zimowa dla dzieci.

Przebieg zajęć

Wprowadzenie (czas trwania: 15 minut)

Dzieci zbierają się w kółku na dywaniku. Przedstawiamy temat zajęć – zimę. Pokazujemy ilustracje zimowych krajobrazów i pytamy dzieci, co widzą na obrazkach. Zachęcamy do dzielenia się swoimi obserwacjami i opisywania charakterystycznych cech zimy, takich jak śnieg, mróz, lodowce itp.

Część główna (czas trwania: 30 minut)

  1. Prace plastyczne: Każde dziecko otrzymuje kawałek niebieskiego papieru i różne kawałki papieru, bawełny oraz folii aluminiowej. Zachęcamy dzieci do tworzenia zimowych krajobrazów, układając i klejąc elementy na papierze.
  2. Zabawy ruchowe: Prosimy dzieci, aby naśladowały ruchy różnych zwierząt arktycznych, takich jak niedźwiedzie polarne i foki. Opisujemy jak poruszają się te zwierzęta i zachęcamy dzieci do imitowania ich ruchów.
  3. Gry dydaktyczne: Przeprowadzamy krótki quiz dotyczący zimy. Pokazujemy obrazy związane z zimowymi aktywnościami i pytamy dzieci, co na nich widzą. Dzieci mają za zadanie odpowiedzieć na pytania ustnie lub podniesieniem ręki.
  4. Czytanie opowieści: Czytamy dzieciom książkę zimową, która opowiada o przygodach bohaterów w zimowym krajobrazie. Zachęcamy dzieci do wspólnego śledzenia fabuły i zadawania pytań na temat treści książki.

Podsumowanie (czas trwania: 10 minut)

Podsumowujemy to, co zrobiliśmy podczas zajęć, pytamy dzieci, co najbardziej im się podobało i co nowego się nauczyły o zimie. Odpowiadamy na pytania i dajemy feedback na temat pracy dzieci. Na zakończenie, dajemy dzieciom zadanie na następne zajęcia, aby przyniosły swoje ulubione zdjęcia przedstawiające zimowe krajobrazy.

Uwagi dla pedagoga

  • Upewnij się, że masz wszystkie materiały przygotowane z wyprzedzeniem, aby uniknąć przerw w trakcie zajęć.
  • Zachęcaj dzieci do dzielenia się swoimi pomysłami i opiniami, twórz przyjazną atmosferę, w której każdy czuje się komfortowo.
  • Dostosuj aktywności do wieku i umiejętności dzieci, dostarczając im odpowiednie wyzwanie, ale nie przeciążaj ich.
  • Bądź elastyczny i gotowy do dostosowania planu zajęć w razie potrzeby.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *