Jesień to fantastyczna pora roku w przedszkolu. Na zdjęciu małą dziewczynka z jesiennymi liśćmi.

Cel ogólny

Naszym najważniejszym celem podczas tych zajęć jest zaszczepienie u dzieci miłości do jesieni oraz rozwijanie ich wiedzy na temat tej pory roku. Chcemy, aby dzieci miały okazję obserwować zmiany zachodzące w przyrodzie, poznać charakterystyczne cechy jesieni i rozwijać swoje umiejętności sensoryczne poprzez różnorodne aktywności.

Cele szczegółowe

  1. Poznanie charakterystycznych cech jesieni, takich jak zmiana kolorów liści, opady deszczu i zmniejszenie się ilości światła słonecznego.
  2. Rozwijanie umiejętności obserwacji i opisywania zmian w przyrodzie.
  3. Uczenie dzieci rozpoznawania i nazywania różnych typów liści.
  4. Poprawa zdolności manualnych poprzez prace plastyczne związane z tematyką jesieni.

Metody pracy

  1. Obserwacje przyrodnicze: spacer po przedszkolnym ogrodzie, podglądanie zmian w przyrodzie, rozmowy na temat obserwacji.
  2. Prace plastyczne: tworzenie koron liści, malowanie liśćmi, wykonywanie kolaży jesienno-przyrodniczych.
  3. Gry i zabawy: „Zgadnij liść”, „Jesienne rytmy” (poruszanie się w rytmie deszczu lub szelestu liści).
  4. Czytanie opowieści o jesieni i przyrodzie.

Pomoc dydaktyczne

  1. Kredki, farby, pędzelki, klej.
  2. Papier w różnych kolorach i rozmiarach.
  3. Książki dla dzieci o tematyce jesiennej.
  4. Woreczki foliowe na zbiórkę liści.

Przebieg zajęć

Wprowadzenie (czas trwania: 10 minut)

Witajcie dzieci! Dzisiaj mamy dla was wspaniałą przygodę w krainie jesieni! Rozpoczniemy nasze zajęcia od krótkiej rozmowy na temat zmian, jakie zachodzą w przyrodzie w tej porze roku. Pokażemy także dzieciom kilka kolorowych liści i zapytamy, czy wiedzą, jakie drzewa je mają. Następnie przeczytamy im opowieść o małym jeżyku, który uwielbia jesień.

Część główna (czas trwania: 30 minut)

Teraz czas na naszą przyrodniczą wędrówkę! Wyjdziemy na spacer po przedszkolnym ogrodzie i będziemy obserwować zmiany w przyrodzie. Będziemy zwracać uwagę na różne kolory liści, dźwięki deszczu i powolne opadanie liści z drzew. Podczas spaceru zachęcamy dzieci do zadawania pytań i dzielenia się swoimi spostrzeżeniami.

Po powrocie do sali będziemy mieć prace plastyczne. Każde dziecko dostanie na start woreczek foliowy i naszym zadaniem będzie znalezienie różnych typów liści na placu zabaw. Następnie użyjemy tych liści do stworzenia kolaży jesienno-przyrodniczych. Dzieci będą miały możliwość malowania liśćmi, tworzenia koron liści i klejenia ich na papierze.

Podsumowanie (czas trwania: 10 minut)

Na zakończenie zajęć zasiądziemy w kręgu i podsumujemy to, czego się dziś nauczyliśmy. Poprosimy dzieci, aby podzieliły się swoimi wrażeniami i opowiedziały, co im najbardziej zapadło w pamięć. Przypomnimy im również o znaczeniu dbania o naszą planetę i zwrócimy uwagę na to, jak ważne jest zachowanie czystości wokół nas.

Uwagi dla pedagoga

  • Przygotuj dodatkowe liście, w razie gdyby niektóre dzieci nie mogły ich znaleźć.
  • Pamiętaj o zapewnieniu odpowiedniego nadzoru i bezpieczeństwa podczas spaceru po ogrodzie.
  • W przypadku złej pogody, dostosuj plan zajęć i przeprowadź je wewnątrz, wykorzystując plastikowe modele liści i dźwięki deszczu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *